Sklep

Możemy mieć wiedzę z zakresu handlu, zarządzania, finansów, księgowości, marketingu i wielu innych dziedzin. Ale mimo to sklep (lub inna działalność) może nie odnieść pełnego sukcesu. Przyczyna może leżeć chociażby w aranżacji lokalu.

Najczęściej spotykane błędy

Lokal może być ładny, a mimo to nie przyciągać klientów i nie generować zysków. Dlaczego? Często przyczyny mogą być dość proste. Jednym z najczęściej spotykanych błędów w aranżacji przestrzeni jest użycie zbyt wielu kolorów. Kolory ścian, dodatków i dekoracji, odciągają wzrok od towaru, na którym powinien skupić się klient. Widoczne powinno być to co jest najbardziej istotne – dostępne produkty, droga do przymierzalni, kasa, pomocna obsługa sklepu. Dużo mówi się też o wykorzystaniu dodatkowych elementów, które mają pomóc w przyciągnięciu uwagi klientów, jak choćby zapach czy muzyka. Jednak w tym wypadku trzeba pamiętać o subtelności. Dudniąca muzyka w uszach lub duszący zapach nie dadzą klientom pozytywnych doświadczeń zakupowych i klient zapewne więcej do takiego sklepu nie wróci.

Częstym błędem jest urządzanie lokalu według własnego gustu właściciela. Tymczasem (nawet jeśli jego gust jest doskonały) to nie powinien mieć on wielkiego znaczenia. Liczą się potrzeby klientów i ich odbiór lokalu. Sklep musi być więc urządzony pod kątem konkretnej grupy klientów, do której chcemy trafić z asortymentem. To klientom, a nie właścicielowi, sklep ma się podobać.

Styl vs kicz

Naturalnie większość firm stara się zaoszczędzić na wszystkim, co jest tylko możliwe. Lecz na wystroju sklepu naprawdę nie warto tego robić. Stosując tanie zamienniki materiałów, możemy łatwo przejść od stylowego pomieszczenia do kiczowatego. Ponadto tanie materiały to zazwyczaj niska jakość, a w konsekwencji konieczność remontów i napraw. Dlatego, na przykład lepiej sprawdzi się finishparkiet niż tandetna wykładzina, szkło a nie plastik, metal, a nie tworzywa sztuczne etc.